Hva er vekst?
Den vanligste forståelsen av vekst for en bedrift er økning i inntekter (omsetning) og/eller antall ansatte. Men det finnes også flere andre måter å måle vekst på.
Hvordan måles vekst, og hvorfor brukes forskjellige mål på vekst?
I tillegg til å måle vekst i inntekter og antall ansatte, kan vekst for eksempel også måles ved:
vekst i antall kunder eller brukere
vekst i markedsandel
vekst i antall produkter
vekst i produksjonslokasjoner (steder hvor varer eller tjenester produseres)
geografisk vekst i form av nye markeder
vekst i forskning og utvikling
vekst i antall patenter som bedriften eier
Forskjellig mål på vekst brukes fordi bedrifter kan ha ulike vekstmål som de forsøker å oppnå. Den måten som bedriften velger å måle vekst på, må samsvare med bedriftens mål.
Hvordan deles bedrifter inn etter størrelse?
Bedriftsstørrelse
Ansatte
Omsetning
Eiendeler (balanse)
Stor bedrift
251–… ansatte
50–… mill. euro
43–… mill. euro
Mellomstor bedrift
51–250 ansatte
10–50 mill. euro
10–43 mill. euro
Liten bedrift
11–50 ansatte
2–10 mill. euro
2–10 mill. euro
Mikrobedrift
1–10 ansatte
0–2 mill. euro
0–2 mill. euro
Bedriftsstørrelsen fastsettes ved først å se på antall ansatte, og deretter sjekke at ett av de to andre kriteriene er oppfylt.
Hvorfor er vekst viktig for bedrifter?
For oppstartsbedrifter er vekst viktig for å overleve. Hvis ikke bedriften vokser i løpet av de fem første årene har den liten mulighet for å klare seg.
SMB-er som har funnet et produkt eller marked som gir god fortjeneste, må vokse slik at ikke større bedrifter overtar markedet.
Store bedrifter må vokse for at aksjekursen skal stige.
Er vekst viktig for alle typer og størrelser av bedrifter?
Se svaret på 4.
Hva er fordelene, og hva er ulempene ved vekst?
Det finnes konkrete fordeler for en bedrift ved å vokse. Bedriften kan for eksempel
Senke kostnadene gjennom å utnytte skalaeffekten.
Etter hvert som bedriften blir større kan den få økt markedsmakt. Bedrifter med stor markedsmakt kan ofte bestemme prisnivået på produktene, og på den måten sørge for større fortjeneste på egne produkter.
Stor markedsmakt kan også brukes for å gjøre det vanskelig for nye konkurrenter å etablere seg på et marked.
Store bedrifter får også større makt over leverandørene, noe som kan gi bedriften fordeler.
Noen ganger vokser bedrifter gjennom markedsutvikling eller internasjonalisering for å redusere avhengigheten av ett eller noen få produkter eller markeder.
Ulemper eller utfordringer ved vekst:
Kostnader kan øke mer enn inntektene fordi bedriften må ha større lager, flere maskiner, større lokaler. Bedriften må betale de ansatte mer, for eksempel overtidsbetaling for å holde tritt med etterspørselen. Kundene kan bli misfornøyde på grunn av leveringsproblemer eller dårlig kundebehandling. Dette skjer når det ikke er nok ansatte eller nok ansatte med erfaring til å håndtere økt produksjon.
Bedriften kan måtte låne penger for å finansiere veksten, og dermed øke kostnadene.
Hva er bruttonasjonalprodukt. Hvor stort var bruttonasjonalproduktet for Norge forrige år?
Bruttonasjonalproduktet er et uttrykk for den samlede verdiskapingen i et land. Verdiskaping er i denne sammenhengen den økningen i verdier (penger, fysiske objekter som hus, fabrikker osv.) som blir skapt i løpet av et år i et land.
Hva er bærekraftig utvikling?
FN har definert bærekraftig utvikling som en utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov.
Hva er bærekraft i forretningsdrift og hvorfor er det viktig?
Bedrifter som har minimal negativ påvirkning på det globale eller lokale miljøet, samfunnet og samfunnsøkonomien, har en bærekraftig forretningsdrift.
Finn eksempler på tre norske bedrifter som selv sier at de er bærekraftige. Forklar hva bærekraft innebærer for disse bedriftene.
Individuelle svar.
Hvorfor er FNs bærekraftsmål viktige også for bedrifter?
Bedrifter må ta ansvar for å være med å oppfylle bærekraftsmålene. Noen av disse målene kan ikke nås uten at næringslivet bidrar med løsninger.
Hva er grønn konkurransekraft, og hvilke fordeler kan det gi bedrifter?
Grønn konkurransekraft er næringslivets evne til å konkurrere globalt i en tid hvor sterkere virkemidler tas i bruk i klimapolitikken. Bedrifter som har grønn konkurransekraft vil være bedre rustet til å møte de utfordringene som klimaendringer kan medføre for forretningsdrift.